Budget: hoe blijf je (het hele jaar) financieel in shape?

tabblad1

Staat ‘budgetteren’ op jouw lijstje met goede voornemens voor 2016? Of staat ‘iets zuiniger zijn’ eigenlijk iedere maand op jouw lijstje? Wees gerust, je bent niet de enige. De decembermaand is voor veel mensen de duurste maand van het jaar, samen met de zomervakantie, en in januari gaan veel mensen op de rem. Hoe kun je er nou voor zorgen dat je niet op een financieel crashdieet hoeft, maar dat je budget het hele jaar door gezond en in vorm blijft?

Wij zijn beslist geen budgetcoaches. Toch willen we in de maand januari wat extra aandacht besteden aan een aantal onderwerpen rondom het thema ‘financiën,’ dus schakelden we twee experts in: Joëlla en Nathalie van de super handige en toffe website How 2 Spend It. Op hun website delen deze meiden allemaal handige tips die met geld en geld uitgeven te maken hebben. Ook geven ze persoonlijke adviezen en helpen ze je graag een eindje op weg wanneer het om lastige geldonderwerpen, denk bijvoorbeeld aan ‘het kopen van een huis.’ Informatie over geldzaken vinden is niet zo moeilijk – maar leuk geschreven, goed te begrijpen informatie vinden is wél lastig. How 2 Spend It maakt het leuk én makkelijk te begrijpen. We waren dan ook heel erg blij dat we deze meiden om hulp mochten vragen!

Goed, we wilden dus wat artikelen schrijven over financiën. Leuk idee, maar waar begin je dan? We besloten onze eigen hulpvraag maar gewoon bij How 2 Spend It neer te leggen, en dan zouden we vanuit daar wel kijken wat er zou komen. Het antwoord op onze eerste vraag was al zo boeiend en uitgebreid, en zo de moeite van het met jullie delen waard, dat we besloten: oké, in artikel 1 stellen we onze hoofdvraag gewoon centraal. Daar komt ie:

Hoe kun je voorkomen dat je een paar keer per jaar moet crash-budgetteren?

werkblad4

Want dat is wat er vaak gebeurt. Toch? We zijn vast niet de enigen bij wie het zo gaat. Je bent een tijdje heel goed bezig met niet te veel geld uitgeven aan onnodige dingen en het lukt je zelfs om geld opzij te zetten, en dan opeens komt toch weer dat moment dat je denkt: huh? Het ging toch heel goed? Waar is mijn geld nu? En ja hoor, dan moet de broekriem weer worden aangetrokken. Als we de vergelijking met diëten blijven maken, dan hebben we het hier over klassiek jojo-gedrag. Is dit te voorkomen? En zo ja, hoe? En: hoe houd je het leven nog een beetje leuk, ondanks dat je je niet te veel laat gaan op financieel gebied?

Antwoord How 2 Spend It:

Crashdiëten leiden vaak tot aankomen, zo ook bij financieel diëten. Wat is belangrijk?

Het hebben van een actueel in- en overzicht in je financiën is het allerbelangrijkste. Waarom? Omdat je daardoor weet wat je maandelijks beschikbaar hebt en waar je geld blijft. Klinkt logisch, toch vergeten veel mensen hier echt regelmatig voor te gaan zitten. Maar hoe krijg je zo’n overzicht goed op papier?

– Gebruik een kasboek: in een schriftje, op je telefoon, met een online kasboek of met de Budgettool App van How 2 Spend It. Deze tool is gratis te downloaden en te gebruiken. Het allerbeste is om je in-en uitgaven de eerste tijd zo gedetailleerd mogelijk bij te houden.

– Spreek met jezelf af dat je het minimaal 3 maanden volhoudt, zodat je goed op de hoogte bent van jouw financiële situatie. Houd het daarna nog wel bij, maar dan meer op grote lijnen.

– Maak op deze manier inzichtelijk wat je inkomsten en je vaste lasten zijn én wat je maandelijks te besteden hebt aan variabele lasten. (Vaste lasten zijn de lasten die iedere maand hetzelfde zijn. Variabele lasten veranderen maandelijks, zoals je boodschappen, kleding, etentjes of cadeautjes. ) 

– Om goed inzicht te krijgen in je vaste lasten, is het handig om even een middagje door je administratie te ploeteren. Het is niet leuk, maar goede muziek, een pot thee en wat lekkers erbij maken alles al aangenamer. Gebruik ook de How 2 Spend It TipTop Tabbladen. Die helpen jou om je administratie te ordenen en geven je handige tips. Deze tabbladen zijn een onderdeel van de 6-weekse financiële detox van How 2 Spend It)

– Als je dan toch door je administratie ploegt, schrijf dan ook gelijk de einddata van je contracten ergens op of houd ze bij in de Budgettool App. Zo weet je wanneer het tijd is om te onderhandelen voor lagere maandlasten.

– Wanneer je inzichtelijk hebt wat je te besteden hebt, kun je je vaste lasten afhalen van je inkomsten en weet je wat je maandelijkse Spending Budget is. Dit is het budget dat je beschikbaar hebt voor je variabele lasten.

– Deel je Spending Budget op in budgetten, zodat je vooraf bepaalt hoeveel je bijvoorbeeld aan boodschappen wilt uitgeven. Zo voorkom je dat je meer uitgeeft dan je hebt en je daardoor je budget er doorheen jaagt.

– Stel financiële doelen. Maximaal 3, anders wordt het te veel en verlies je je focus. Maak je doelen zo concreet mogelijk: wanneer wil je ze behalen, wat wil je behalen en wat heb je daarvoor nodig?

– Stel realistische doelen. Net als dat het niet haalbaar is om in een week 10 kilo af te vallen, is het ook niet haalbaar om 10 keer zoveel te sparen in een week. Of om volgend jaar miljonair te willen zijn. Stel doelen die ook daadwerkelijk haalbaar zijn, zodat het doel je motiveert in plaats van demotiveert.

En dan? 

werkblad2

Zo, je hebt je doelen scherp, je hebt inzicht in je financiën gecreëerd en dan is het een kwestie van focus en volhouden. Wat zijn kleine dingen die kunnen helpen?

– Zie je een mooi jurkje dat jouw naam roept? Stel dan 48 uur in waarin je het niet mag kopen. In de tussentijd kun je dan bedenken of het binnen je budget past en niet dwars door je doelen heen fietst, en of je dit écht wel wilt. Dit geldt overigens ook voor online aankopen.

– Vertel je omgeving ook over je doelen, zodat ze jouw supporters zijn in plaats van dat ze je uitdagen met verleidingen.

– Maak een apart budget voor buitenkansjes, leuke feestjes en spontane uitjes. Financieel in shape blijven in niet mogelijk als je steeds ‘nee’ moet zeggen. Zorg dat je het wel leuk houdt voor jezelf.

– Zorg dat 1 van je 3 financiële doelen voor de korte termijn is, zodat je al snel kan genieten van je inspanningen. Vier je succes!

– Om een financieel gezond leven vol te houden, moet je realistische, concrete doelen stellen die gekoppeld zijn aan jouw werkelijke financiële situatie, waarbij je ook ruimte inbouwt voor leuke dingen. Zo wordt het een lifestyle, in plaats van een frustratie.

Wow. Dit zijn tips waar we iets mee kunnen! Nathalie en Joëlla weten het lekker concreet, maar toch ook nog leuk te maken. Sterker nog, door al die mooie tools en tabbladen die How 2 Spend It aanbiedt, krijg ik serieus zin om aan de slag te gaan met mijn budget. We hopen dat dit ook voor jullie geldt en dat jullie het leuk vinden dat we twee experts ingeschakeld hebben. Immers, zelf waren we niet heel veel verder gekomen dan een ‘zet geld apart voor leuke dingen-‘ praatje. Het volgende artikel dat we met de hulp van Joëlla en Nathalie schrijven, gaat over hoe kiezen voor kwaliteit ervoor kan zorgen dat je financieel gezonder blijft. We zijn nu al benieuwd!

Maar eerst zijn we benieuwd naar jullie reacties. Denk jij na het lezen van dit artikel: ik moet aan de slag? Laat het ons weten! Check ook How 2 Spend It nog eens voor aanvullende informatie, of om mee te doen aan de detox óf om de budgettool te downloaden. Oh, en hier vind je ook nog een interview met ons. Onder andere over onze financiële voornemens voor 2016 en: wat zouden wij doen als we de jackpot zouden winnen? Veel leesplezier en we horen graag van je bij de comments! 

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

46 gedachten over “Budget: hoe blijf je (het hele jaar) financieel in shape?

  1. Ik doe al jaren budgetteren en vorig jaar ben ik het allemaal nog strakker gaan doen. Ik heb een excel bestand waar alles op staat en als er iets afgeschreven is dan streep ik het door. Voor de weekboodschappen heb ik cash geld en op is op geld daarbij. Werkt heel goed. Ik maak ook gebruik van het envloppensysteem.

  2. Leuke artikelen! Zouden jullie ook zo’n serie kunnen doen over omgaan met stress en drukte? Volgens mij vorig jaar hebben jullie daar ook iets over geschreven met ‘the glorification of busy.

    1. Goed idee! Klopt, we hebben er wel eens vaker over geschreven, maar nooit in de vorm van een serie, volgens mij. En misschien kunnen we daarvoor ook iemand vinden die ons kan helpen, want we vinden het toch fijn om professionals voor dit soort zaken in te schakelen. Goed idee, ik neem het mee voor de plannen voor februari! (januari zit al helemaal vol gepland, vandaar)

      1. Ik hoop zeker dat het er komt, zou leuk zijn om te lezen! Ook misschien handig voor jullie met je drukje planning ;)!

  3. Ah ik ga zeker de website even bekijken. Ik heb wel een maandelijks variabel potje, de rest gaat naar een vaste lasten potje. Maar ook met mijn variabele potje zou ik graag verstandiger willen omgaan. Hihi die tip om 48 uur te wachten voordat je iets koopt. Oh oh ik geloof dat ik dat best lastig ga vinden….ik ben heel benieuwd naar het volgende artikel.
    Liefs!

    1. Dat vind ik eigenlijk ook het lastigste punt! Maar het is wel echt de moeite van het proberen waard, want hoe vaak komt het wel niet voor dat je achteraf moet denken: hmm, had ik dit nou wel echt nodig? Toch nog wel regelmatig…

  4. Ah, wat een handig en fijn artikel! Als ik iets leuks zie, wacht ik inderdaad altijd minimaal 48 uur en dan ga ik het pas kopen. Scheelt toch weer wat impulsieve aankoopjes, die soms in miskoopjes transformeren.

  5. Wederom een heel fijn artikel! Ik woon sinds een week op mezelf en heb altijd moeite gehad met sparen en budgetteren. Thanks, ik ga hier zeker mee aan de slag :)

  6. Leuk artikel! Zelf al een paar jaar bezig om overzicht te hebben en houden. Een hele fijne app vind ik Spendee, ik houd daar in bij wat ik kwijt ben aan variabele uitgaven (lunch/koffie/kleding/uiteten ed). Geeft veel inzicht! Ook heb ik een speciale rekening waar ik mijzelf maandelijks ‘zakgeld’ op geef en waar ik dan alle bobenstaande uitgaven van doe. Heel overzichtelijk!

  7. Dit artikel komt ook voor mij als geroepen ;) Ik werk nu sinds een jaar voor mezelf en merk dat ik het dan nog lastiger vind met die onregelmatige inkomsten.

  8. Goed artikel! Altijd handig om te weten hoeveel je precies uitgeeft en waaraan. Vaak als je jezelf afvraagt: heb ik dit wel echt nodig? Kom je erachter dat je soms best zonder kan!

  9. Ik budgetteer heel strak.. Dat doe ik in Excel en dat werkt enorm goed. Ik doe dat niet omdat ik me geen dingen kan veroorloven, ik verdien best leuk, maar omdat ik zoveel mogelijk centjes wil sparen om mooie reizen te maken :)

    1. Kijk, dat zijn mooie financiële doelen! (note to self: moet ik ook eeeeecht gaan doen)

  10. Ik hou mijn vaste lasten al jaren in Excel bij. Ik heb gewoon een bestandje waarin ik al mijn vaste maandelijkse kosten bijhoud. Van abonnementen en mijn huur tot mijn boodschappen. Mijn variabele kosten had ik altijd wat minder in de gaten en dus gaf ik alles gewoon maar uit. Niet zo handig bleek achteraf. Het heeft wat moeite gekost, maar door schade en schande word je wijs zegt men. Dus ik heb wel even op mijn centen moeten letten afgelopen jaar. Nu ben ik het veel meer aan het budgetteren en aan het plannen en ik hou voor het eerst in lange tijd geld over aan het eind van de maand.

  11. Ik houd onze uitgave al een aantal jaren bij via ‘extra inzicht ‘ van de Rabobank. Ons totale inkomen is verdeeld in budgetten en ook je spaarpot(je) kun je verdelen in groepen. Dit werkt voor mij erg goed want wij kunnen rondkomen maar moeten wel opletten met onze uitgaven.
    Ik heb mij direcct aangemeld voor de detox :-)

  12. Het is gewoon super fijn om alles op een rijtje hebben. Je hebt zoveel meer ruimte en houdt gewoon veel meer over voor buitenkansjes enz. Ik heb trouwens ook jullie interview op hun site gelezen. Leuk gedaan!

  13. Oeh, goed artikel. Ik ben zoals anderen voor mij al schrijven, vooral niet zo goed in de variabele uitgaven. Ik ga eens kijken naar de verschillende mogelijkheden om dat een beetje overzichtelijk bij te houden.
    Want financiele doelen genoeg hoor, daaraan geen gebrek;-)

  14. Ah wat een goed artikel! Ik merk wel sinds ik op mezelf woon dat ik best wel moet wennen aan al die financiën, zeker qua boodschappen en leuke dingen doen. Dan vliegt het geld er toch zomaar doorheen!

  15. Ik werk met een systeem met 4 bankrekeningen ( bij een gratis bank wel ;) )
    Ik heb 2 zichtrekeningen en 2 spaarrekeningen.
    Ik heb ooit uitgerekend hoeveel mijn vaste kosten per maand zijn ( dus ook bijvoorbeeld verzekeringen of zo en dat dan door 12 gedeeld ) en schrijf dat bedrag met een ietsje meer als reserve elke maand automatisch over op zichtrekening 1 als mijn loon gestort wordt. Van die rekening betaal ik alle vaste kosten en op die manier hoef ik nooit onverwacht geconfronteerd te worden dat de gasrekening niet betaald kan worden omdat ik er niet aan gedacht had dat die nog zou komen en ik mijn laatste centjes aan een nieuwe jas heb uitgegeven.
    Op zichtrekening 2 staat dan de overschot waar ik mijn dagelijkse uitgaven mee doe en als ik op het einde van de maand over heb gaat dat naar mijn spaarrekening.

    Ik heb ook 2 spaarrekeningen : eentje waar ik nooit mag aankomen want die moet dienen voor als ik ooit ziek wordt of zonder werk val of voor mijn wellicht ooit mager pensioentje aan te vullen. Het lukte me tot deze zomer aardig om er niet aan te zitten maar toen had ik ineens dringend een nieuwe pc nodig en was mijn ander spaarbudget op … Maar buiten toen ben ik er nog nooit aangekomen en ook al groeit het niet elke maand even hard aan, ik heb voor mijn doen toch al een aardig bedragje bijeen gespaard !

    Spaarrekening 2 dient voor extra uitgaven die buiten mijn normaal budget vallen : een nieuwe ijskast als die stuk zou gaan, een reisje, en een nieuwe pc. Ware het niet dat ik deze zomer dat geld al opgebruikt had aan mijn parijsreisje en ineens zonder pc kwam te vallen, maar normaal werkt dat best goed. Deze spaarrekening vul ik altijd eerst aan, ik zet er tussen de 500 en 1000 euro op.

    voila, tot daar mijn tip :)

    1. Jeeeetje, wat ben jij georganiseerd met je financiën zeg! wow!

      1. Ik ben daar maar een tijdje wat intensiever mee bezig geweest en daarna maakt dat alles gewoon veel makkelijker en moet ik er minder mee bezig zijn dan vroeger :)

  16. Wow ik krijg zin om ein-de-lijk hier eens iets aan te gaan doen. Globaal weet ik wel wat m’n vaste lasten zijn en wat ik dus overhoud, maar ik let er eigenlijk nooit op. De ene maand houd ik 200€ over, de andere maand maar 50€. Misschien toch maar eens gaan doen dus! Thanksss

    1. Ik ben gelijk met de Budgettool aan de slag gegaan :-) Jammer alleen dat bij het invoeren van mijn vaste lasten etc, het lijkt alsof ik geen bedragen achter de komma kan invullen? Stel mijn huur is 400,35 (oh man I wish!), dan accepteert hij alleen 400. Daardoor is hij meteen al niet écht accuraat wat ik jammer vind :( Doe ik iets fout?

  17. Ik en mijn vriend willen in 2017 een grote reis gaan maken, dus sinds afgelopen december ben ik strak aan het budgetteren en sparen. Wat mij enorm helpt is het (gratis!) programma/de app AFAS personal. Dit koppel je aan je bank, en het programma laadt dan al je transacties die je vervolgens koppelt aan categorieën om overzicht te krijgen waar het allemaal heen gaat. Ook kun je hier budgetten instellen en kijken hoeveel ruimte je nog hebt binnen dat budget. Echt een aanrader dus!

    Verder pin ik ook een vast bedrag voor boodschappen en die betaal ik allemaal contant. Al het muntgeld kleiner dan €0,50 stop ik elke dag in een spaarpot thuis (die niet open kan, en waar je niet in kan kijken), ik ben benieuwd hoeveel er in zit als ie vol zit!
    Laatste tip; al het statiegeld spaar ik ook, ik spaar gewoon alle flesjes voor een tijdje en het bonnetje laat ik aan de kassa uitbetalen, waarna het geld ook weer in de spaarpot gaat. Statiegeld heb je al uitgegeven, en al tot je boodschappen gerekend, en daarom helpt het mijn om dat te sparen en niet nog een keer uit te geven meteen (als korting op je volgende boodschappen o.i.d.). Haha, het klinkt nu ik het zo terug lees een beetje stom, maar het voelt voor mij als een extra’tje dat ik opeens krijg.

    Succes met (be)sparen allemaal :)

    1. The good old spaarpot is natuurlijk ook altijd nog een idee! al vind ik het persoonlijk wat lastig om met zoveel contant geld te zitten. De andere tip is ook erg goed, thanks!

  18. Oh, dit artikel komt voor mij als geroepen. Ik hoop dit jaar genoeg geld te kunnen sparen/verdienen om uit huis te gaan, en daar is een stevig financieel ritme wel zo handig bij!

    1. Een mooi moment om er goed voor te gaan zitten! Succes :)

  19. Hey! De allerbeste wensen voor 2016 :)
    Wat een enorm tof en handig artikel dit, ga er binnenkort even een middag goed voor zitten en
    alles voor elkaar maken. Dit motiveert enorm, helemaal om alles in orde te krijgen.

    Liefs.

  20. Leuke tips! Ik heb ook een tijdje mijn financiën bijgehouden maar op den duur vergeet ik dingen te noteren. Nog maar eens een kans geven :)

  21. […] Wil je jezelf de gewoonte aanleren om beter met je geld om te gaan en niet een stukje maand overhouden aan het eind van je salaris? Blijf het hele jaar financieel in shape met deze tips. […]

  22. Interessante en vooral ook handige post! Hoeveel je ook verdient, ik denk dat iedereen wel herkent dat je soms meer uitgeeft dan dat de bedoeling is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *