Heb jij last van abonnementsmoeheid?

Picture this: je hebt zin om na een lange werkdag in je luie stoel neer te ploffen en lekker te ontspannen door even wat leuks te kijken. Wat wordt het? Een film? Een serie? Of heb je misschien zin om te gamen? Of nee, misschien toch niet naar een beeldscherm staren, maar een audioboek of podcast luisteren? Terwijl je door al je opties gaat, bekruipt je een gevoel van overwhelm rondom de abonnementen die je hebt.

Want laten we ze allemaal eens op een rijtje zetten. Naast alle streamingdiensten en platforms is er ook nog de gym en de krant die je leest. Tel daarbij de apps die je voor je werk gebruikt op én vergeet de koffie die maandelijks bij je thuis wordt bezorgd niet. Oh, en wacht, we vergeten het wekelijkse maaltijdpakket nog. En de app met luisterboeken voor in de auto. Misschien gebruik je een deel van deze services eigenlijk ook niet meer allemaal even veel, maar lukt het je ook niet echt om er los van te komen. Dit is wat de experts ‘abonnementsmoeheid’ (of in het Engels; subscription fatigue) noemen. Je bent absoluut niet de enige die er last van heeft.

Hoeveel is teveel? 

Uit een recent onderzoek van ExpressVPN onder 4.000 mensen uit de VS, het VK, Frankrijk en Duitsland blijkt dat bijna 40% van de mensen zich overweldigd voelt door het aantal digitale abonnementen dat ze bezitten. Het gaat dan niet alleen maar over de financiële last die het hebben van zoveel abonnementen met zich meebrengt. Het gaat ook over het continu moeten beheren van al je accounts: wat waren ook alweer je wachtwoorden en ben je de verleningsdatum van dat ene abonnement waar je al tijden vanaf wilt nou alwéér vergeten?! Abonnementen kosten headspace, of je dat nou wilt of niet. Het bijhouden ervan kost geld, tijd en energie.

Hoewel abonnementsdiensten oorspronkelijk bedoeld natuurlijk bedoeld zijn om te ontzorgen, voelt het in de werkelijkheid vaak anders. Waar we ooit begonnen met twee of drie services (zeg: de krant, Netflix en Spotify) hebben we tegenwoordig misschien wel acht tot tien (of zijn het er misschien wel meer?) abonnementen. We raken het overzicht volledig kwijt.

Kiezen voor kwaliteit

Volgens mij moeten we een stapje terugzetten; liever enkele abonnementen die daadwerkelijk waarde toevoegen, dan een stortvloed aan diensten die amper worden gebruikt. Tijd voor een digitale detox dus! Laten we alle abonnementen die we hebben eens goed evalueren. Dit gaat je helpen om een keuze te maken in welke abonnementen er mogen blijven en welke het veld moeten ruimen.

Hoe pak je dit aan? 

Hieronder volgen een paar handige tips om je te helpen je digitale leven op orde te krijgen en abonnementsmoeheid tegen te gaan.

  1. Maak een inventarisatie.
    Maak eens een concreet overzicht van alle abonnementen die je hebt. Noteer hoeveel je voor welke abonnementen betaalt. Zet er ook een inschatting bij van hoeveel je de apps denkt te gebruiken.
  2. Evalueer per dienst de toegevoegde waarde.
    Vraag jezelf bij elk abonnement dat je hebt opgeschreven af: welke waarde biedt deze dienst mij? 
    Misschien gebruik je een streamingdienst bijvoorbeeld alleen om één specifieke serie te kijken, terwijl je de rest van het jaar nauwelijks op dat platform bent. Ik heb dit bijvoorbeeld met Videoland, waar ik alleen maar kom om twee keer per jaar een seizoen B&B vol Liefde te kijken. Het zou eigenlijk slimmer zijn om het abonnement na het kijken van het seizoen stop te zetten en pas weer te activeren als er een nieuw seizoen verschijnt.
  3. Maak gebruik van gratis proefperiodes en tijdelijke abonnementen.
    Als je nieuwsgierig bent naar een bepaalde dienst, probeer dan eerst de gratis proefperiode. Vergeet vervolgens niet om een herinnering in te stellen in je agenda voor de datum waarop de proefperiode verloopt, zodat je het eventueel weer kunt opzeggen. Mijn ervaring is best wel vaak dat ik binnen een maand al wel doorheb: dit abonnement ga ik niet genoeg gebruiken, dus ik zeg het proefabonnement weer op.
  4. Zet meldingen en reminders in je kalender.
    Een belangrijke reden waarom mensen vastzitten aan ongebruikte abonnementen, is dat ze vergeten wanneer de verlengingsdata zijn. Zet herinneringen in je kalender voor wanneer abonnementen vernieuwen. Hiermee voorkom je dat je onnodig betaalt voor diensten die je niet meer gebruikt.

Verantwoordelijkheid nemen voor je mentale gezondheid 

Ieder jaar komen er meer services bij, dus ieder jaar groeit de kans om last te krijgen van abonnementsvermoeidheid. Dat tij moeten we voor onszelf zien te keren, want de digitale wereld gaat het niet doen. Net als dat je ook zelf verantwoordelijk bent voor bijvoorbeeld je schermtijd, of voor wie je nog wel of niet volgt op de socials, zo heb je hier ook de touwtjes zelf in handen. Het gaat om kiezen voor de dingen die echte waarde toevoegen en niet bang zijn om de rest te laten gaan. Op die manier kun je zorgelozer genieten van de diensten die blijven, zonder overspoeld te raken door de rest.

Ben je benieuwd naar andere manieren om je online leven op te schonen? Lees dan deze blogpost over het maken van een frisse start in het nieuwe jaar! 

Deze blogpost is geschreven in samenwerking met een externe partner.

Foto: Bette de Wit

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

2 gedachten over “Heb jij last van abonnementsmoeheid?

  1. Goed punt Merel! Bedrijven doen het ook slim, want ik had HBO genomen voor ‘And just like that’, maar 3,99 per maand. Enige adder onder het gras: zou ik stoppen en terugkomen, dan zou ik 11,99 gaan betalen. Daardoor heb ik ze jarenlang gesponsord. Vorige maand uitgezet want inderdaad: ik kan altijd weer terug voor een paar maanden.

    Ik kijk nu Gilmore Girls op Netflix en daarna knikker ik dat er ook af. Heerlijk.

    Spotify blijft, ook voor mijn werk. En mijn Eftelingabonnent ook, haha.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *