Gastblog Prins: Pervers

IMG_1079kl

Echte Prinsfans merkten het al op: ‘waar blijven Prins’s gastblogs?!’ Het is inderdaad alweer een tijdje geleden dat hij één van zijn ijzersterke stukken inleverde, maar… Prins strikes again. En ik ben er blij mee. Het zijn vaak de onderwerpen waarover ik zelf niet schrijf – of die ik lastig vind om onder woorden te brengen – die Prins gewoon durft aan te snijden. En ja, deze geboren schrijver heeft een uitgesproken mening, vooral wanneer het over dierenleed gaat, maar dat vind ik persoonlijk wel eens heel verhelderend. Veganisme draait niet alleen maar om lekkere plantaardige chocoladetaartjes eten. Net als dat duurzaam leven ook niet alleen maar draait om gezellig op Earth Day de lampen een uurtje eerder uitdoen. Het zijn serieuze en belangrijke onderwerpen en daarover moeten soms serieuze en belangrijke dingen worden gezegd. Prins, aan jou het woord.

Pervers

Het gaat in de discussie over dierenleed altijd over wijze waarop dieren gehouden, behandeld of geslacht worden. Dat zijn de belangrijkste punten waarop iemand kan besluiten alleen maar biologisch, of helemaal geen vlees meer te consumeren. Ik hoor zelden iemand over het daadwerkelijke bevruchten en melken van koeien. En daar wil ik het nu juist eens over hebben. Of, eigenlijk wil ik het er helemaal niet over hebben, want het is extreem ongemakkelijk.

Ik herinner me een aflevering van mijn favoriete programma De Rijdende Rechter, waarin een man een schadevergoeding eist voor het door een dierenarts per ongeluk castreren van zijn hondje. Het fragment waarin de man verontwaardigd zegt dat hij “nu niet meer lekker met die balletjes kan spelen,” zoals hij ter ontspanning van zichzelf en de hond (volgens de man) gewend was te doen, levert op het internet gigantisch veel reacties op. “Dat zit ie dan aan heel Nederland te vertellen. Ga lekker met de tieten van je vrouw spelen” en “GA MET JE EIGEN BALLEN SPELEN, ALS JE DIE TENMINSTE HEBT!” (letterlijk) zijn daar twee van. Dat onze dieren geslachtsdelen hebben, negeren we het liefst. Laat staan dat er mensen zijn die zich erin interesseren of er met hun handen in de buurt van komen. Pervers. Maar dezelfde mensen die deze reacties plaatsen drinken wel het vocht dat door mensenhanden en mensenmachines uit de borsten van een door een mens bevrucht dier is geperst.

Aan een bevruchting (bevruchting betekent kalfje, kalfje betekent melk) moet zou je zeggen de geslachtsdaad vooraf gaan. In de meest ideale situatie is dat natuurlijk tussen stier en koe en geheel uit eigen beweging. Nu kan ik gelijk eenieder die nog in sprookjes gelooft uit de droom helpen: de zuivelproducten die we in de supermarkt vinden zijn niet mede mogelijk gemaakt door een vrijwillige paringsdaad tussen stier en koe. Er gaat überhaupt geen aanraking tussen twee dieren vooraf aan de bevruchting. Nee, de penetratie wordt ongevraagd door een mensenhand bewerkstelligd: de inseminator steekt één arm in de anus van de koe, om de baarmoederhals van binnenuit goed te kunnen positioneren en vervolgens dringt een andere hand met inseminatienaald in de vagina, om daar het zaad te lozen dat met behulp van een plastic koe bij de stier is afgetapt. Dat de koe bij de inseminatie vaak inwendige verwondingen oploopt door de scherpte van de naald of de onkunde van de boer in kwestie, is maar één van de dingen die dit tot een ontzettend nare ervaring voor het dier maken.

Als ik het eerste het beste hondje op straat in de ogen kijk wil ik ook niet nadenken over diens geslachtsdelen. Als ik in een paar grote koeienogen kijk, evenmin. Nog minder wil ik erover nadenken hoe een mens de vagina van een koe penetreert. Ongeacht de context: of het nu gaat om een daad met als doeleinde genot van de mens in kwestie, of het kunnen consumeren van een glas melk. Feit blijft dat er door een mens aan de intieme delen van het dier wordt gezeten. Dat lijkt me sowieso niet de bedoeling, met wat voor reden dan ook.

Is kunstmatige inseminatie bij dieren in de vee-industrie verkrachting? Ik beoordeel van wel. Het dier kan haar ongenoegen niet uitspreken, eenvoudigweg omdat het geen stem heeft. Maar betekent dat dat je bij uitblijven van protest met iemands geslachtsdelen kan doen wat je wil? Mag je dan de intieme delen van een mens zonder spraakvermogen ook ongevraagd aanraken? Nee, natuurlijk niet. Blijkbaar ligt de grens tussen mens en dier. O nee! want waarom haalt een jongen die een paardenstal insluipt en een pony verkracht dan het nieuws? Maar waar ligt dán de grens? Maar natuurlijk: bij menselijk oraal genot. Een koe penetreren om tot seksuele bevrediging te komen is absoluut ziekelijk en pervers. Maar als het om de bevrediging van onze smaakpapillen gaat… dan is het zoals altijd weer een ander verhaal.

In een ideale wereld zouden we met zijn allen van de intieme delen van koeien (en andere dieren) afblijven. Als het om een verkrachte pony gaat kunnen we ons ineens wel in het dier inleven, maar met een dubbele penetratie (met twee veel grotere ledematen) bij een koe niet. Dit maakt wat mij betreft de vleesindustrie naast wreed en genadeloos, ook nog eens buitengewoon pervers.

Vaak vraag ik me af wat er zou gebeuren als dieren “nee” konden zeggen. Op het moment dat de inseminator het geslachtsdeel van de koe wil penetreren, zegt ze nee. Wat zou jij doen? 

Benieuwd naar meer? Check Prins’ website, Facebook of Instagram. 

 

Deel deze post op: [pinit]

Geschreven door: Merel

32 gedachten over “Gastblog Prins: Pervers

  1. Ik miste de stukjes van Prins ook. Tevens vind ik het uiterst ongemakkelijk om te lezen, omdat het wel heel erg ‘in your face’ is. Natuurlijk snap ik dat hij zijn stukken niet wil romantiseren en ophelderen. Maar het is zijn toon die wat mij betreft anders kan, ik vind het agressief bijna. Ik wil Prins niet aanvallen; blijf vooral stukken schrijven, maar ik denk dat je meer lezers en je doel bereikt als je wat milder zal schrijven en daardoor de boodschap langzamer naar de climax toe schrijft.

  2. Als ik dit soort dingen vertel aan mensen is er altijd een ‘ja maar’. Ik ga dit stuk nu lekker door sturen naar mn niet vegan vriendjes. Misschien genieten ze dan iets minder van hun glaasje melk morgenochtend en snappen ze misschien ook iets meer dat mn keuze om vegan te worden geen ‘fase’ is.

  3. Ik begrijp je punt wel Prince, maar ik denk dat je seks tussen twee dieren nu ten onrechte vergelijkt met seks tussen twee mensen. Een stier vraagt namelijk in het wild ook geen toestemming aan een koe, maar verkracht haar bruut. Vroeger hadden wij thuis twee geitjes die soms bevrucht werden door een bokje uit de buurt en geloof me, daar kwam weinig romantiek bij kijken. Ik vind die verkrachting van de koe door de mens daarom niet zo’n belangrijk issue. Wat voor mij veel pijnlijker is is de slacht van de vele mannetjesdieren en de jonkies die bij hun moeder weggehaald worden. Maar dat is weer een andere blogpost waard :).

    1. Overigens ben ik het wel met je eens dat we als mens hypocriet omgaan met ‘dierenwelzijn’: seks met dieren is verboden maar onder het mom van zuivel- en vleesindustrie gebeurt wel allerlei gruwelijks.

  4. Projecteer je niet ook menselijke gevoelens als genot, intimiteit op dieren? Net wat iemand mij hierboven zegt, een stier vraagt geen toestemming aan de koe. Dat gebeurt volgens mij heel vaak niet bij dieren. Ik denk wel degelijk dat dieren een soort van gevoelsleven hebben maar dat zal veel meer primair zijn dan bij mensen. En hoe gaat het dan met planten, las laatst een onderzoek dat bomen elkaar beschermen en waarschuwen als er gevaar aan komt. Dus ook zij hebben een soort van gevoelsleven. Waar stopt het, waar trek je de grens? (Ik heb heel veel moeite met het harde veroordelen van anderen in deze artikelen. Maar goed dat is iets van mij.)

    1. Met deze logica lijk je ook zoöfilie goed te praten? (waar ik overigens een stuk minder moeite mee heb dan het doden van een dier voor smaak) Een stier vraagt geen toestemming, dus een mens mag ook met een koe doen wat hij/zij wil? Wat Prins goed illustreert is de dubbele maatstaf als het gaat om een dier penetreren voor seksueel genot en een dier penetreren voor smaakbeleving. Van het eerste schreeuwen mensen moord en brand en van het tweede doen ze dat als ze er op gewezen worden. In mijn ogen is het allebei verwerpelijk. Dieren hebben overigens een veel rijker gevoelsleven dan we over het algemeen denken. (In dit artikel staan een paar goede voorbeelden over kippen: https://veganmonkey.nl/speciesisme/). Mensen geloven graag dat ze compleet anders zijn dan dieren (behalve als het gaat om proefdieren – dan zijn ratten opeens wel representatief voor ons.) Het ‘but friend have feelings too’ argument vind ik vermoeiend. Planten voelen geen pijn. Van sommige dieren weten we dat zeker dat ze kunnen lijden, van insecten vermoeden we het en er is wetenschappelijke consensus dat oesters en mosselen geen pijn voelen. Op het moment dat er bewijs is dat dit wel het geval is, zal ik naar heel spannende voedselbronnen op zoek gaan ^^

    2. Er is een reden dat koeien tochtig worden, merries hengstig, poezen krols etc.
      Als vrouwtjesdieren seks niet leuk vonden zou de soort vrij snel uitsterven denk ik. Ik heb een keer een merrie gezien die er echt voor ging staan toen de hengst op haar af kwam.

      Nu is dit een beetje raar om te zeggen, maar wat mijn punt is is dat het echt niet hetzelfde is als een stier op een koe springt in de natuur dan een boer die zaad inbrengt bij diezelfde koe.

  5. Sowieso eens met wat Anne en Lisa schrijven. Dierenleed is in geen enkel geval goed te praten en je mag dieren geen pijn doen, al helemaal niet voor hun vlees of iets anders wat van hen afkomstig is (melk of eieren bijvoorbeeld).

    Mijn gevoel is echter dat betreffende Prins nog nooit mee is geweest met een zogenaamde inseminator en zich heeft verdiept in hoe het er concreet aan toegaat. Deze mensen zijn getraind om heel goed te weten wat ze doen. Ja, zij gaan inderdaad bij het beest naar binnen, maar dat doet een stier net zo goed. Dit gaat niet gepaard met vreselijk geweld maar met een hele hoop glijmiddel en 1 vloeiende beweging. Het sperma wordt ingebracht met een lang dun buisje, dus NIET met een hand in de vagina van het beest. En dit alles duurt bij elkaar niet langer dan 30 seconden. Ik heb het meerdere keren mogen aanschouwen het beest geeft geen krimp, ook niet de koeien die het voor het eerst overkomt. Ik denk dat een stier van honderden kilo’s bovenop je ook niet het toppunt van lol is, ookal heeft de natuur dat dan wel zo bedacht. Het overgrote deel van de boeren gebruikt een inseminator en zij die het zelf doen weten wat ze doen. Anders maken ze inderdaad het beest aan de binnenzijde stuk, wat leidt tot ontstekingen en onvruchtbaarheid, wat voor hem als boer ook niet wenselijk is. Het is echt niet een half uurtje gezellig knutselen daarbinnen. Wat mensen nog wel eens vergeten is dat een boer, naast dat hij leeft van zijn beesten, ook van ze houdt. Ja echt.

    Mijn advies: ga het zien en meemaken, voordat je een dergelijk stukje schrijft of eventueel voor waarheid aanneemt.

    1. Maar waarom is dit dan niet erg, en de jongen die een pony verkracht wel? Waarom kan je aannemen dat iets okee is als je niet merkbaar meekrijgt dat het niet okee is? Als we slachtoffers van seksueel misbruik gaan vragen naar of ze wel of niet tegen stribbelden en daar de ernst van het vergrijp aan verbinden is het hek van de dam (en terecht). Waarom een andere standaard hanteren bij dieren?

      (Overigens vraag ik me wel eens af hoeveel zo’n pony er nou helemaal van merkt, als je de gemiddelde mannenpenis met die van een paard vergelijkt, maar soit)

      1. Waarom een andere standaard hanteren bij dieren?
        Omdat seksualiteit en intimiteit bij dieren heel anders is dan bij mensen.

        Maar waarom is dit dan niet erg, en de jongen die een pony verkracht wel?
        Ik vind het ook hypocriet dat iedereen moord en brand schreeuwt bij het verkrachten van een pony. Zou ik zelf nooit doen.

  6. Volgens mij gaat het in het voorbeeld over de jongen met de pony niet om wat toelaatbaar is en wat niet; het gaat om de reactie van de omstanders. Die is totaal ongelijk. Men vindt het vreselijk als er iets met een individuele hond, poes of pony gebeurd, maar wanneer zoiets op grote schaal in de melk-industrie gedaan wordt hoor je er helemaal geen ophef over.
    Ik ben blij met dit soort blogs, het geeft stof tot nadenken en discussie :)

  7. Merel, je hebt meerdere keren geschreven dat je blog is voor mensen die groener willen leven, niet alleen voor de mensen die al uber groen zijn.
    Ik zelf ben een klein beetje groener geworden. Mede dankzij je blog, thnx daarvoor.

    Maar sinds Prins gastblogt voel ik me minder thuis hier. Deze blog maakt dat ik heb gekozen om hier niet meer te komen. Ikvoel me hier niet meer thuis.

    Ik hoop dat je dat mintgroene wat in je zit, niet kwijtraakt.

    Dank voor alles!

    1. Wat jammer. Zoals je zegt is de blog ‘niet alleen’ voor mensen die al uber groen zijn. Maar dus ook voor mensen die dat wel zijn. Soms een artikel voor beginners, soms voor gevorderden, vaak voor iedereen.

      Ik ben zelf bepaald niet groen, nog geeneens vegetariër, maar ik vind de blogs van Prins interessant. Ik vind stoeien met ideeën en het ontrafelen van taboes en vastgeroeste gedachtepatronen boeiend.

      Daarnaast, hoe vaak zijn deze blogs er nou?

      Ga zo door Prins en Merel.

      1. Precies :) Ik denk dat er ruimte moet zijn voor alle invalshoeken. Tenminste, ik heb besloten dat ik dat met mijn blog – waarop ik mag beslissen over de inhoud – wil bieden. Dat andere mensen soms ook hun visie over iets op mogen delen.

    2. Ik beh het ermee eens. Ik vind het een interessante invalshoek, het zet mij tot denken.

      Dat gezegd hebbende net wat Erica zegt dit is niet mintgroen en ik twijfel ook of ik nog achter het principe sta van “De Groene Meisjes.”

      Schrikeffect kan en dat is dit zeker. Ik vind het schokkend dat “De Groene Meisjes” hierachter staat.

      Net als wat Malu zegt ik vind het aggresief en heel vijandig tegenover carnivoren en mensen die wél liefdevol met dieren omgaan. Het schiet, wat mij betreft het doel van bewustwording volledig voorbij.

      Prins het is de toon die de muziek maakt en dit is in mijn ogen letterlijk en figuurlijk heel erg vals.

      Liann

      1. Ah, je hebt hier ook gereageerd. Ik vind het een aparte reactie Liann. Ten eerste omdat je begint met ‘ik vind het interessant’ en ten tweede omdat je me heel regelmatig inboxberichten stuurt met vragen over veganisme, of opmerkingen over dingen die ik volgens jou groener zouden kunnen op mijn blog. (zoals over dat plastic afval, weet je nog?) Ik denk dus dat het interessant is om mintgroen met donkergroen te mixen, zodat we in het midden uitkomen.

    3. Maar… Prins heeft in anderhalf jaar tijd 4 blogs geschreven. Dat is toch helemaal niks, tegenover alle blogs die je hier wekelijks online verschijnen die wel mintgroen zijn?

      1. Beste Merel,

        Ja dat klopt, nogmaals het ging mij om de schrijfstijl van Prins en het klopt dat ik vaak wat naar jou stuur, omdat jij het misschien interessant vindt ik (was nieuw in de wereld van veganisme eenmix kan zeker.

        Alleen zou het niet verrassend moeten zijn dat mensen over de toon vallen.

        Overigens zal ik jou hier niet meer over lastigvallen :) Dat is niet mijn bedoeling. ;)

        Groetjes,
        Liann

  8. Ook ik vind het stuk van Prins hier totaal niet passen. Ondanks de goede bedoelingen, de invalshoek en de kwaliteit van het artikel. Het onderwerp moet zeker besproken worden, maar inderdaad niet op een website met inderdaad lekkere plantaardige chocoladetaartjes.

    1. Opzich gaat mijn blog niet alleen maar over chocoladetaartjes he ;)

  9. Ik verbaas me echt over enkele reacties hierboven. Kennelijk voelen sommigen zich erg aangesproken en geraakt door dit stukje. Ikzelf zie die “te felle toon” helemaal niet. Ook het extreme in dit blog zie ik niet eerlijk gezegd. Ik vind dit soort inhoudelijke blogs een heel goede aanvulling van deze website (die toch ook echt niet alleen over chocoladetaartjes gaat gelukkig – anders keek ik er niet)

    Hoewel ik niet zeker weet of ik het nou 100% met prins’redenatie en vooral de vergelijkingen eens ben, ben ik dat in ieder geval grosso modo wel.

    Pluim voor jou Prins en ook voor jou Merel, omdat je nu weer allemaal gezever over de groene tinten van je blog ( JOUW blog) moet opvangen..

  10. Ik vind de blogs van Prins persoonlijk erg interessant en leerzaam. Ja, het is agressiever van toon, maar het geeft mij stof tot nadenken. Want zoals Prins het omschrijft, heb ik eerder nog niet over nagedacht. Hoe leuk (en lekker!) vegan chocoladetaartjes ook zijn, af en toe even flink wakker geschud worden is ook goed denk ik. Persoonlijk vind ik de mix van mintgroen en donkergroen prima!

  11. Verkrachting:
    misdrijf tegen de zeden, waarbij door geweld of bedreiging met geweld het lichaam van het slachtoffer TEGEN DIENS ZIN seksueel wordt binnengedrongen.

    Geweld:
    WILSGEBREK dat de nietigheid van de overeenkomst tot gevolg heeft wanneer deze overeenkomst tot stand komt door het uitoefenen van fysieke of morele dwang of door de bedreiging hiermee, of door de vrees hiervoor.
    (Lycaeus Juridisch Woordenboek)

    Wilsgebrek en eigen zin zijn interessante punten. Maar verkrachting vergelijken met inseminatie klopt niet omdat er voor zover ik weet geen sprake is van geweld.
    Ik vind het een heel moeilijke en super interessante discussie. Vooral belangrijk is denk ik: op welke grond beroep je je? Religie? Rechten? Goed en Kwaad? Existentialisme? Naturalisme? Humanisme?

    1. Het punt waar ik het helemaal met je eens ben, is dat we ons niet moeten bemoeien (misschien afgezien van uitsterving, en dan nog de vraag) met het seksuele leven van dieren.

  12. Ook ik merk dat ik de toon van de gastblogs niet prettig vind. Dat geeft verder niet, dat is zijn keuze maar het zorgt er wel voor dat ik me hier niet meer zo welkom voel. En vooral omdat dit stukje zo ontzettend ongenuanceerd geschreven is. Hoe zit het dan als de dierenarts de anaalklieren van mijn hond leegt? Of van binnenuit zijn prostaat opvoelt als deze te groot is? Is dat ook pervers?
    Mijn hond is maar wat blij als zijn anaalklieren weer leeg zijn en als we iets kunnen doen aan zijn vergrootte prostaat.
    Daarnaast ben ik het helemaal eens dat er veel mis is in de zuivelindustrie, maar insemineren is echt in een oogwenk gebeurt en een koe herkauwt gewoon rustig door. Dat weet ik omdat ik het vaker gezien heb. Ik vind het goed dat je ons laat nadenken over de vlees- en zuivelindustrie, maar kom dan wel met argumenten waar we iets mee kunnen. Dat mensen aan de ‘borsten’ van koeien zitten zal die koeien een rotzorg zijn, die lopen zelf naar de melkmachine om van hun melk af te komen. In mijn ogen vermenselijk je het teveel. Dieren kennen geen schaamte of preutsheid. Wel pijn, angst, verveling etc. en daar zou wat aan gedaan moeten worden. Insemineren of melken levert geen pijn/angst op. Als je me niet gelooft zou ik je aanraden zelf eens te gaan kijken.

    NB. Ik drink en eet geen zuivel.

  13. Fijn stuk Prins, kan ik morgenochtend weer extra genieten van mijn glas amandelmelk. ;-)

  14. Waar Prince het over heeft is de dubbele moreel. We zijn met z’n allen voor dierenwelzijn. Een hond schop je niet, een kat eet je niet, een ponny verkracht je niet. Maar als het om de zuivelindustrie gaat lijkt opeens alles geoorloofd en kijken we liever de andere kant op. De heftige reacties hier verbazen me dan ook en vooral de mensen die zeggen zich hier niet meer welkom te voelen.

    Merel, ik denk dat af en toe een donker groene blog hartstikke goed is. Laten we elkaars mening gebruiken om na te denken en daarmee dichter bij de waarheid komen. Ook al is die niet altijd fijn. Het zorgt er namelijk wel voor dat we in de toekomst de juiste keuzes kunnen maken.

  15. Ik ben blij dat zulke dingen gedeeld worden en hoewel ikzelf er ook schuldig aan ben, ben ik me er wel bewust van (en ja, dan zou je kunnen zeggen “britt, drink geen melk meer”, maar dat is op dit moment onhaalbaar wegens ouders die zulke teksten “flauwe kul vinden” want “de koe moet gemelkt worden elke dag” maar dan worden dingen zoals een kalfje hoort de uier leeg te zuigen. Achja. Voor nu consumeer ik nog zuivel, deels doordat ik nu mijn eiwitten “moet” halen uit zuivel (van mijn ouders). Maar deels ben ik blij dat dit gedeeld wordt, vriendinnen van me bijvoorbeeld hebben er geloof ik géén besef van dat dit gebeurt. Ik ben blij dat je zulke teksten deelt op je blog Merel! (Ik heb vluchtig over de bovenstaande comments gekeken en ik persoonlijk vind het hélemaal geen wijzende vinger naar bv mezelf toe omdat ik het wel nog consumeer. Beter dat het wel gedeeld wordt, want sommige mensen zijn het er zich niet bewust van.

    1. Hoe oud ben je? Je moet van je ouders zuivel drinken voor je eiwit? Dat kun je toch ergens anders uit halen?
      Overigens eet en drink ik wel biologische zuivel, maar het lijkt mij dat je ouders je niet kunnen dwingen als je dat niet wilt. Ik besloot om m’n 9e dat ik geen vlees meer wilde en ik heb het ook nooit meer gegeten.

  16. Volgens mij heeft de discussie ook te maken met de mens versus het dier, respectievelijk de ongelijke verhouding en het machtsmisbruik door de mens.

    Seks tussen dieren onderling (gelijkwaardigheid) is een stukje natuur. Het gaat hier (voor zover ik weet, in de meeste gevallen) niet om genot.
    De mens die dieren op wat voor wijze dan ook seksueel forceert (ponyverkrachting, inseminatie etc.) is ronduit misselijkmakend en overschrijdt vele grenzen.
    Het doet pijn dat er zo een dubbele moraal heerst (lees: cognitieve dissonantie ).

    Prins: blijf alsjeblieft schrijven! Jouw blogs zijn treffend en geven stof tot nadenken (zie deze discussie:-))

    En Merel: de balans tussen de blogs is heel fijn, t vegan leven gaat niet alleen over chocotaartjes inderdaad, jeje. (Onder vegans bestaat er soms ook cognitieve dissonantie, vluchten in comfy food en soy lattes haha).

    Liefs!!

  17. Dank je wel dat dit even gezegd wordt… Een foto van hoe de arm er bij de insiminatie elbow-deep inzit vergat ik niet even snel. Had er geen idee van dat die handen er ook nog ergens anders ingaan. Heel naar. Koeien beleven het melken niet pijnloos. Ooit gezien hoe die uiers bijna de grond raken en op knappen staan? Ouch… die machines rukken ook zo aan de tepels dat er regelmatig bloed bij komt kijken. Door al dat zwanger zijn en gemelkt worden, trekt de calcium ook uit de botten van de koe waardoor de poten kromtrekken of doorzakken.

    Sommige mensen zijn gevoelig voor details met gruwel maar dat is ook de reden dat we vegan zijn. Educatie hoort erbij want weinig mensen hebben hier real life experience mee tegenwoordig. De titel opzich was volgens mij al een beetje een waarschuwing..

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *